امروز پنج شنبه ,۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۲
سرویس : حمایت
کد خبر : ۱۸۱۴۸۲
گزارشگر : ۴۸۷
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اعلام کرد:

تشریح اقدامات کمیته امداد برای کاهش آسیب کرونا به مددجویان و خانواده‌های نیازمند

(یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰) ۱۰:۱۲

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، اقدامات و فعالیت‌های این نهاد برای کاهش آسیب کرونا به مددجویان و خانواده‌های نیازمند را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد به نقل از روزنامه شرق،  بسیاری از جامعه روستایی، افراد کهنسال و کم‌بضاعت و گروه‌های مختلفی از جامعه ایران، از حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) برخوردارند که البته این بخش از جامعه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و در یک سال گذشته با شرایط سختی دست‌و پنجه نرم کردند. در این بین و در این یک سال، کمیته امداد تلاش کرد خدمات خود را متناسب با مشکلات و مسائل تازه افزایش دهد تا اقشار کم‌بضاعت و آسیب‌پذیر، در این دوره سخت، آسیب کمتری ببینند و از گزند این حوادث تلخ مصون بمانند. از یک سو بیماری، از سوی دیگر بیکاری و ده‌ها مشکل دیگر ممکن بود بر مصائب زندگی مددجویان کمیته امداد افزوده شود، اما آن‌طور که حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی می‌گوید، در این یک سال تلاش‌ها به گونه‌ای بوده که مشکلات این بخش از جامعه بیشتر نشود. او در این گفت‌و‌گو از کارها و حمایت‌‌های انجام‌شده به دست مددکاران کمیته امداد و دیگر گروه‌های مردمی همکار با این نهاد، سخن می‌گوید. او می‌گوید علاوه بر تلاش برای کاهش آثار منفی این همه‌گیری، کمیته امداد کارنامه روشنی در اشتغال مددجویان در این دوره هم به یادگار گذاشته و مددجویان شاغل این نهاد کمترین گزند را از موج بیکاری ناشی از کرونا داشتند. 
 
‌ویروس کرونا و دوران همه‌گیری علاوه‌بر مشکلاتی که برای مردم به وجود می‌آورد، بر عملکرد و کارآیی یک نهاد و مجموعه هم ممکن است تأثیراتی بگذارد. اگر این تأثیر روی موسسات حمایتی منفی باشد، ممکن است کمک شایانی به حل مشکلات مردم نکند. در همین  ابتدای بحث بفرمایید که همه‌گیری کرونا چه تأثیری بر روند کار و فعالیت کمیته امداد و مجموعه شما داشته است؟
 
بله این ویروس و همه‌گیری، بر همه بخش‌های زندگی انسان تأثیرگذار بوده، اما تمام تلاش ما و مجموعه و همچنین داوطلبان همراه این نهاد، فعالیت برای کاهش رنج و مشکلات مددجویان و اقشار کم‌بضاعت بوده ‌است. پس از همه‌گیری ویروس کرونا، کمیته امداد در نخستین اقدام، هماهنگ و همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در سطح ستاد مرکزی و استان‌ها تشکیل داد و اطلاع‌رسانی و آموزش به مددجویان درباره پیشگیری از بیماری در قالب پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش خطر ابتلا به این بیماری را آغاز کرد. بیشتر مددجویان، سالمندان عزیز هستند که بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر و مددجویان بیماران خاص و صعب‌العلاج که حدود 83 هزار نفر هستند. در واقع بخش ابتدایی فعالیت ما آموزش راه‌های مقابله با این ویروس به مددجویان کمیته امداد و افراد محروم و کم‌بضاعت بود. 
 
در همین دوران نحوه کار و فعالیت همکاران شما و مددکاران این نهاد به چه شکل بود؟ 
 
در همان مراحل ابتدایی و پس از تشکیل ستادهای اطلاع‌رسانی کمیته امداد، برای پیش‌گیری از سرایت این ویروس، حضور فیزیکی مددکاران و کارشناسان خود را در منازل مددجویان محدود کرده و تمدید سیستمی اعتبار پرونده‌های مددجویی در دستور کار قرار گرفت و از سوی دیگر جمع‎آوری صندوق صدقات به صورت دستی هم متوقف شد. 
‌یک بخش مهم دیگر هم نوع مراجعه مددجویان کمیته امداد در این مدت برای انجام کارهای خود بوده‌ است. با توجه به اینکه این مددجویان از اقشار آسیب‌پذیر و معمولا کهنسال جامعه هستند، چه راهکاری برای موضوع در نظر گرفتید؟
 
از همان روزهای ابتدایی این دغدغه مطرح و برنامه‌ای نیز در این زمینه طراحی شد. ما برای کاهش حضور مددجویان به دفاتر کمیته امداد، بحث امداد الکترونیک را با جدیت پیگیری کردیم؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از 120 خدمت این نهاد در قالب سایت e.emdad.ir به منظور ارائه درخواست‌‌ها به صورت غیرحضوری با رویکرد حذف مراجعات غیر ضروری نیازمندان و مددجویان و بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت انجام شد.
 
اگر بخواهیم خلاصه و تیتروار اشاره کنیم، چه اقداماتی برای مراقبت از سلامت مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر در این حدود یک سال در کمیته امداد انجام شده ‌است؟ 
 
یکی از اقدامات کمیته امداد در راستای شرایط سخت آن زمان و کمبود لوازم بهداشتی در سراسر کشور و به منظور حمایت از نظام بهداشت و درمان کشور، تغییر کاربری تعدادی از تولیدات طرح‌های اشتغال مددجویان تحت حمایت به سمت تولید ماسک، دستکش بهداشتی، لباس بیمارستانی و مواد ضد عفونی‌کننده بود و مددجویان توانستند روزانه یک میلیون ماسک بهداشتی فیلتردار و بدون فیلتر تولید کنند.
 
این اقلام علاوه بر توزیع بین دیگر مددجویان تحت حمایت، در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفت تا ما هم سهمی در این شرایط سخت داشته باشیم. در مورد ساماندهی مشارکت مردم در پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماری کرونا، این نهاد در راستای محافظت از سلامت اقشار آسیب‌پذیر، با بسیج همه امکانات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و گروه‌های جهادی، از ابتدای شیوع بیماری وارد عمل شده و در این رابطه مراکز نیکوکاری امداد که شامل تشکل‌های نیکوکاری محله‌مبنا و مسجدمحور یا صنف‌محور می‌شود و داوطلبانه با نظارت و پشتیبانی این نهاد فعالیت می‌کنند نیز به‌طور جدی پیگیر رفع مشکلات جامعه هدف بوده و هستند. همچنین امداد شارژ ماهانه کمک به رفع سوء تغذیه مادران باردار و شیرده به تعداد 54 هزار نفر ماهانه 200 هزار تومان را انجام داد.
 
‌به بحث حمایت از مددجویان برگردیم. می‌دانیم که این ویروس آثار منفی بیشتری بر زندگی افراد کم‌بضاعت و اقشار ضعیف داشته است. در این زمینه و با توجه به شرایط مددجویان کمیته امداد، در این حدود یک سال گذشته چه کاری انجام شد؟ 
 
همه مردم ایران یک سال بسیار سخت را گذراندند، اما برای اقشار آسیب‌پذیر، این شرایط سخت‌تر هم بوده ‌است. در کمیته امداد، با توجه به افزایش هزینه‌های خانواده‌های مددجو و کاهش درآمد آنان بر اثر شیوع کرونا، در چندین نوبت کمک‌های نقدی و بسته‌های حمایتی در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفت و با افزایش 15 درصدی مستمری مددجویان تحت حمایت این نهاد از ابتدای سال جاری تلاش شد بخشی از مشکلات این خانوارها برطرف شود. 
 
علاوه‌ براین، کمیته امداد در همان ابتدای شروع این ویروس منحوس و با توجه به شرایط خاص به‌وجودآمده و کمبود لوازم بهداشتی، بسته‌های بهداشتی را تهیه و بین مددجویان تحت حمایت توزیع کرد. 
 
منبع مالی این حمایت‌ها و افزایش هزینه‌ها و کمک‌ها از کجا بود؟ چه حمایتی از کمیته امداد در این مدت شده تا بتواند خدمات بیشتری به مددجویان ارائه دهد؟ 
 
نهادهای حمایتی و عمومی همچون بنیاد مستضعفان کمک‌های قابل توجهی داشتند؛ در نخستین گام مبلغ ۳۰ میلیارد تومان، بنیاد مستضعفان با اولویت بیماران خاص و صعب‌العلاج، مادران شیرده و باردار و سالمندان، جهت پرداخت نقدی و تهیه بسته بهداشتی و پیشگیری از کرونا اهدا کرد.
 
همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان اهدایی بانک سینا وابسته به بنیاد مستضعفان به حساب مددجویان در استان‌هایی که بالاترین میزان شیوع بیماری را داشته‌اند، واریز شد که درمجموع با هم‌افزایی صورت‌گرفته از طریق اعتبارات امداد استان‌ها، کمک‌های مردمی و خیریان، گروه‌های جهادی و... مجموعا 95 میلیارد تومان جهت تهیه بسته‌های بهداشتی و پیشگیری برای مددجویان اختصاص یافت. 
 
در ادامه این روند در ابتدای سال جاری به تخصیص ۴۰ میلیارد تومان کمک موردی، اهدایی توسط بنیاد مستضعفان به منظور مساعدت به نیازمندان واجد شرایط غیر تحت حمایت با تمرکز بر ساکنین حاشیه شهرها و اولویت افرادی که مشاغل و درآمد آنها دچار مشکل شده بود، می‌توان اشاره کرد. از سوی دیگر در موضوع اجاره و ودیعه مسکن، علاوه‌بر اعتبارات جاری سالانه، با مساعدت بنیاد مستضعفان 150 میلیارد تومان پرداخت شده است. 
 
ضمن آنکه 70 میلیارد تومان به صورت هدیه علاوه بر پرداخت‌های جاری ماهانه برای تمام ایام تحت حمایت و با سرانه 500 هزار تومان در هفته اکرام سال جاری پرداخت شد. در موضوع آموزش هم توزیع متمرکز بسته‌های بهداشتی پیشگیرانه از کرونا، ملزومات آموزشی با همت گروه‌های جهادی بین مددجویان انجام شد.
 
آقای خدرویسی می‌دانیم که بخشی از جان‌باختگان این ویروس در ایران، اقشار آسیب‌پذیر و بعضا سرپرست‌های خانوار بوده‌اند. ازبین‌رفتن یک سرپرست، می‌تواند مشکلات این خانواده‌ها را چندبرابر کند. در این زمینه حمایت‌ها به چه صورت بوده است؟ 
 
تاکنون کمیته امداد به خانواده مددجویان فوت‌شده بر اثر کرونا تا سقف مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت کرده است. علاوه‌براین حمایت از خانواده این افراد همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین در سه‌ماهه سوم سال گذشته، با مساعدت بنیاد مستضعفان و هم‌افزایی اعتبارات امداد مجموعا صد میلیارد تومان دیگر به صورت موردی جهت مساعدت به خانواده‌های محروم و مشاغل متأثر از کرونا اختصاص یافت.
 
در همان ابتدای شیوع کرونا و مواجه‌شدن مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی، با هماهنگی دیگر نهادهای حمایتی با اجرای دو مرحله از پویش ایران همدل در قالب طرح‌های اطعام مهدوی و حسینی، 27 میلیون پرس غذای گرم به ارزش 428 میلیارد تومان بین خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا توزیع شد. 
 
همچنین در این دو پویش، ما توانستیم بیش از چهار میلیون بسته ارزاق معیشتی به ارزش 750 میلیارد تومان به خانواده‌های محروم توزیع کنیم و از سوی دیگر برای تمام خانوارهای تحت حمایت به تعداد دو میلیون و 200 هزار خانوار سبد کالای حمایتی اختصاص یافت.
 
بحث مهم دیگر درباره آثار کرونا، تأثیر این ویروس بر اشتغال و افزایش بیکاری‌ است. در بین مددجویان کمیته امداد هم احتمالا افرادی شغل خود را از دست داده‌اند. برای این گروه و در حالت کلی، مسئله اشتغال چه کاری انجام شده و چه کاری می‌توان انجام داد؟ 
 
کمیته امداد فهرست طرح‌های اشتغال آسیب‌دیده ناشی از بیماری کرونا را به منظور اتخاذ تمهیدات جبران خسارت احصا کرد و ۷۰۰ هزار طرح شغلی مددجویان به‌طور مستمر در حال پایش است و در صورت بروز خسارت به این طرح‌ها، با ارائه تسهیلات تکمیلی و استمهال وام‌های اشتغال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، از طریق هیئت‌هایی که در استان‌ها تشکیل شده، از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم. در این راستا می‌توان گفت کمترین خسارت را طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان امداد داشتند. براساس آخرین آمار تنها سه درصد از طرح‌های مددجویان این نهاد آسیب دیدند.
 
انتهای پیام
 
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید